Dieta antycellulitowa – sposób na skórkę pomarańczową

Dieta antycellulitowa – sposób na skórkę pomarańczową
Oceń artykuł

Cellulit, czyli tzw. skórka pomarańczowa, pojawia się najczęściej po okresie dojrzewania, a głównymi miejscami jego lokalizacji są: uda, pośladki, biodra, a także ramiona oraz brzuch. Jednym ze skutecznych domowych sposobów na cellulit jest zastosowanie diety antycellulitowej, opartej na pokarmach obfitujących w wodę, produktach pełnoziarnistych oraz bogatych w zdrowe kwasy tłuszczowe i błonnik.

Skąd się bierze skórka pomarańczowa?

Cellulit (medyczna nazwa to lipodystrofia) zwany potocznie skórką pomarańczową, spowodowany jest nieproporcjonalnym rozmieszczeniem tkanki tłuszczowej w warstwie podskórnej. Wraz z nim tworzą się obrzękowo-włókniste zmiany, które w widoczny sposób pogarszają wygląd skóry. Cellulit negatywnie wpływa na krążenie krwi, na skutek czego do komórek dociera mniejsza ilość tlenu i pogarsza się ich ukrwienie.

Najczęstszymi przyczynami powstawania skórki pomarańczowej są:

  • siedzący tryb życia,
  • niewłaściwa dieta; nadwaga, otyłość,
  • noszenie obcisłych ubrań,
  • długie kąpiele w gorącej wodzie,
  • stres, palenie papierosów,
  • zaburzenia hormonalne.

Wśród wymienionych czynników szczególną rolę odgrywa sposób żywienia, zwłaszcza kiedy codzienny jadłospis bogaty jest w tłuszcze, węglowodany i sól. Dlatego walka z cellulitem zawsze powinna zostać rozpoczęta od zastosowania odpowiedniej diety, jaką jest dieta antycellulitowa.

Dieta antycellulitowa – co jeść, żeby pozbyć się cellulitu?

Domowe sposoby na cellulit obejmują włączenie do codziennego jadłospisu pokarmów sprzyjających walkę z pomarańczową skórką. Dzięki odpowiedniemu skomponowaniu menu, możemy znacznie zmniejszyć widoczność zmian lub całkowicie je wyeliminować. Jakie składniki powinna zawierać dieta na cellulit?

  • Woda – wzmaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Ponadto zapobiega zatrzymywaniu wody w organizmie, a tym samym tworzeniu się opuchlizny i obrzęków. Korzystne właściwości wykazuje także picie wody z dodatkiem soku z cytryny.
  • Owoce i warzywa, zwłaszcza cytrusy, pomidory, brokuły, buraki, ogórki, które w dużej mierze składają się z wody. Ponadto zawarty w pomidorach czy bananach potas zwalcza nadmiar sodu w organizmie i działa przeciwobrzękowo. Z kolei brokuły zawierają kwas liponowy oraz witaminę C, które wpływają na budowę kolagenu, a tym samym usuwanie cellulitu.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe np. kasza gryczana, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron, pełnoziarniste, razowe pieczywo – obecny w nich błonnik spowalnia wchłanianie tłuszczów, a także poprawia przemianę materii.
  • Tłuste ryby morskie np. łosoś, makrela, a także nasiona, orzechy, awokado, oleje roślinne i oliwa z oliwek – kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 zawarte w tego typu produktach, korzystnie wpływają na spalanie tkanki tłuszczowej i zapobiegają jej odkładaniu się w organizmie.
  • Przyprawy, zwłaszcza żółte i czerwone np. kurkuma, chilli, papryka, a także cynamon oraz imbir – przyprawy te przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej oraz wspomagają prawidłowe krążenie krwi. Ponadto dodatek kurkumy do potraw przyczynia się do likwidacji obrzęków oraz usuwania toksyn z organizmu.
  • Zioła np. mniszek lekarski, koper włoski, pietruszka – mają właściwości moczopędne, dzięki czemu wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn i usuwają obrzęki.

Dieta na cellulit – czego unikać?

Produkty, które koniecznie należy wyeliminować, aby walka z cellulitem przyniosła oczekiwane efekty, to:

  • sól – zawiera sód, który zatrzymuje wodę w organizmie, a to z kolei wzmaga widoczność skórki pomarańczowej,
  • potrawy typu fast-food, słone przekąski oraz żywność wysokoprzetworzona, dania gotowe – najczęściej są to produkty i potrawy obfitujące w sól oraz tłuszcz, a także konserwanty, przyczyniające się do retencji wody w organizmie oraz obrzęków;
  • produkty obfitujące w tłuszcze, zwłaszcza zwierzęce np. tłuste gatunki mięs, tłuste przetwory mleczne, sery żółte, pleśniowe – przyczyniają się do odkładania nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, która predysponuje do powstawania cellulitu;
  • słodycze – dostarczają dużych ilości cukrów prostych oraz tłuszczów, zwłaszcza tzw. tłuszczów trans, które negatywnie wpływają na przemiany metaboliczne tłuszczu w organizmie,
  • oczyszczone produkty zbożowe np. jasne pieczywo, jasny makaron, biały ryż, drobne kasze – co prawda są źródłem węglowodanów, lecz przede wszystkim cukrów prostych, przyczyniających się do wzmożonego odkładania tkanki tłuszczowej.

Jak zwalczyć cellulit? Sposoby na cellulit

Aby zredukować problem pomarańczowej skórki należy wprowadzić trwałe zmiany w codziennym stylu życia. Warto pamiętać, że tylko długoterminowe działania doprowadzą do poprawy stanu skóry. By skutecznie walczyć z cellulitem, w codziennej pielęgnacji warto uwzględnić takie zabiegi jak:

  • peelingi – zabiegi tego typu skutecznie pobudzą mikrokrążenie, zwiększając przepływ limfy; poleca się peeling cukrowy, peeling z soli morskiej czy peeling kawowy;
  • masaże – usprawniają procesy metaboliczne, poprawiają jędrność i elastyczność skóry; szczególnie wskazany jest masaż szorstką rękawicą;
  • natryski – naprzemiennie zimną i ciepłą wodą – pozytywnie wpływa to na kondycję naczyń krwionośnych

Warto także korzystać z specjalnych kosmetyków antucellulitowych, np. kremu na cellulit oraz zabiegów kosmetycznych przeciwko pomarańczowej skórce (np. drenaż limfatyczny).

Nie można ponadto zapomnieć o aktywności fizycznej. Połączona z odpowiednio zbilansowaną dietą z pewnością pomoże pozbyć się cellulitu. Warto regularnie wykonywać trening aerobowy, pozwalający na efektywne spalanie nadmiaru nagromadzonej tkanki tłuszczowej. Do ćwiczeń aerobowych zalicza się m.in. bieganie, jazda na rowerze czy pływanie.